onsdag 31 maj 2017

Min fjärde virkade flodhäst i afrikanska blommor - Bomullsgarn Järbo 8/4

Min sommarflodhäst i pastellfärger blev så underbart söt :-). Den har varit ett sånt där projekt som legat och jag har virkat någon afrikanska blomma lite då och då :-).




Jag har använt 6 olika pastellfärger och sedan virkat ihop flodhästen med det beiga garnet. 






Jag har gjort 3 flodhästar förut och ni hittar ett av de tidigare blogginläggen här. Om ni går in under etikett  - Flodhäst  - så hittar ni fler bilder och inlägg :-).

Jag virkar mina flodhästar i ett bomullsgarn från Järbo garn som heter 8/4 och jag använder virknål nummer 2,5. Mönstret har jag köpt på Raverly och designern heter Heidi Bears.


Den färdiga flodhästen är ca 45 cm lång och 18 cm hög. 





Jag fyller flodhästen med vadd från billiga kuddar från IKEA. Jag använder även tyget runt dessa kuddar som sorts foder. Alltså jag lägger det tyget närmast själva virkningen och sen fyller jag med vadd. Jag fyllde också en nylonstrumpa med tygrester och la i mitten av kroppen för att få lite stadga i flodhästen.

Jag gör en liten svans :-) genom att göra en fläta.



Jag har monterat dessa flodhästar på lite olika sätt och jag tycker att det är bäst att virka ihop flodhästen. Jag gör det genom att inte göra det sista varvet på de afrikanska blommorna. Jag virkar det sista varvet samtidigt som jag virkar ihop blommorna. Mönstret från Heidi Bears är väldigt bra ( på engelska) med mycket bilder som visar steg för steg hur man monterar flodhästen. Hon har även en massa andra djur som är gjorda av afrikanska blommor. Jag har köpt mönster på en uggla som jag gjort. Den gjorde jag i ganska tjockt garn så den blev jättestor. Här är länk till det blogginlägget.



Jag har också köpt mönster och gjort en häst och här är länk till det blogginlägget.




Mina afrikanska blommor gjorde jag i  2 färger. Varv 1 samt varv 4 i en färg samt varv 2 och 3 i den andra färgen. Varv 5 är den beiga färgen. Jag bestämde inte innan hur blommorna skulle vara utan jag bara tog 2 färger och försökte att göra så många olika kombinationer som möjligt.



 Det jag däremot gjorde var att göra ögonen är lika. Jag gjorde också blommorna lika nedanför ögonen samt fyrkanterna i sidan av nosen. Ni ser fyrkanten längst ner på sidan av nosen. Fyrkanten är blå och grön.








Bilder på tidigare flodhästar :-).






Det tar lång tid att göra dessa flodhästar men det är värt den tiden för de blir så himla söta :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar