söndag 15 januari 2017

Gratis mönster till mönsterstickad mössa i garnet 7 bröder

Det här är faktiskt första gången som jag gjort en mössa i garnet 7 bröder :-). Nu har jag gjort en i storlek dam.




Jag gör ju så gott som alltid mina vantar och raggsockor i garnet 7 bröder och det har inte blivit av att göra mössor i det garnet. Men nu har jag gjort min första mössa och i egen design.

Jag har stickat den i 3 färger : marinblå, vinröd och grå och använt stickor nummer 3,5. 




Jag stickade mössan med rundsticka och använde strumpstickor på slutet av mössan vid minskningsvarven. Du behöver också en flätsticka till resårstickningen.







Det gick åt ca 40 gram marinblå, ca 30 gram grå samt ca 20 gram vinröd.

Mössans längd är ca 21 cm, tofsen ej inräknad :-). Omkretsen ca 47-48 cm osträckt.


Mönster

Lägg upp 108 maskor med det marinblå garnet
Varv 1-5 : (sticka 2 räta, 2 aviga) upprepa hela varvet
Varv 6 - Flätvarv: Vid varje fält med räta maskor, lyft den första räta maskan framför stickan, sticka den andra räta maskan, stick sedan den lyfta maskan rät. De aviga fälten stickar du aviga maskor som vanligt
Varv 7-11 - sticka resår 2 räta, 2 aviga
Varv 12 - är ett flätvarv se ovan
Varv 13-17 -  sticka resår 2 räta, 2 aviga
Nu är resåren klar och fortsätt sticka slätstickning ( räta maskor) i 10 varv och fortsätt med den marinblå färgen.

Efter detta börjar man med mönsterstickningen. Mönsterrapporten är över 4 maskor. Nedan ser ni att jag ritat rapporten 4 gånger och det är för att man ska kunna se hur mönstret blir.
Tomma fälten är marinblå, kryssen är vinröd samt ringarna är grå.





När mönsterstickningen är klar = sammanlagt 23 varv stickas resten av mössan i det grå garnet. Sticka 7 vanliga varv och efter det börjar minskningsvarven.

Minskningsvarv
Varv 1 - Minska 8 maskor jämn fördelat över varvet till - 100 maskor
Varv 2 - sticka 8 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 3 - sticka 7 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 4 - sticka 6 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 5 - sticka 5 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 6 - sticka 4 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 7 - sticka 3 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 8 - sticka 2 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 9 - sticka 1 maskor, 2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Varv 10 - sticka  2 tillsammans upprepa detta = 10 minskningar
Nu är det 10 maskor kvar drag garnet igenom dessa maskor.

Gör en tofs och sy fast. Mössan är klar :-).




Tidigare har jag gjort ett par vantar med fläta i den marinblå färgen av garnet 7 bröder. Blev snyggt tillsammans med mössan :-).






Om du stickar efter mina mönster så är jag tacksam om du länkar till min blogg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar