onsdag 18 januari 2017

2 Selmamössor i 2 olika garnsorter

Nu har även jag testat att sticka den populära Selmamössan. Mönster finns hos Järbo garn och det finns flera olika mönster för olika garnsorter.

Ett mönster är för garnet Raggi, här är länken. Nr 92011

Ett mönster är för garnerna Elvira, Split, Molly och Luva. här är länken. Nr 92012

Till min första mössa köpte jag garnet Molly i färgerna grått och vitt och tänkte sticka mössan med stickor 12 samt med två trådar av varje färg som det stod i mönstret nr 92012. Jag la upp 36 maskor och började sticka. Det kändes alldeles för tjockt så jag repade upp.

Jag använde istället mönster nr 92011 och stickade med en tråd av varje färg och med stickor nummer 8. Jag utgick från mössa A och la upp 48 maskor och gjorde sen precis enligt mönstret. Den färdiga mössan blev i storlek ca 5-8 år. Färdig höjd ca 21 cm .  Omkrets ca 42-43 cm osträckt.






Flätorna i mössan gör att mössan blir lite mindre töjbar.





Kanten virkade jag i  röd färg och i garnet 7 bröder och med virknål nummer 3,5.



Det gick lite mer än 1 nystan av varje färg. Jag var tvungen att använda lite garn av nystan nummer 2 av varje färg till tofsen. 




Till min andra mössa köpte jag garnet Cindy från Rusta. Garnet är ett stort nystan på 300 gram och garnet är tvåfärgat grått och vitt. På bilden ser ni hur mycket jag har kvar av nystanet när mössan är färdigstickad :-).





Även till denna mössa använde jag mönster nummer 92011 och jag stickade efter mössa B. Jag la upp 36 maskor och stickade med stickor nummer 10. Jag följde mönstret tills kanten var klar och man vänder mössan. Därefter så gjorde jag bara flätor( de stora flätorna) i vartannat parti av räta maskor. Detta för att mössan skulle bi mer töjbar. Färdig höjd ca 21 cm . Omkrets ca 54-55 cm osträckt.




 Kanten virkade jag med vinröd färg och garnet 7 bröder samt med virknål nummer 3,5.




Det gick åt ca 160 gram av garnnystanet och jag har kvar 140 gram så det räcker till en barnmössa :-).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar