tisdag 10 januari 2017

Babyfilt i tekniken corner-2-corner och i garnet Helen från Novita

Nu är jag klar med min första babyfilt i tekniken corner-2-corner. Jättekul virkning och resultat blev bra :-).

 Är det snö ute så kan man använda lite hjälpmedel för att hänga upp filten innan fotografering :-).



I min filt har jag använt garnet Helen från Novita och virknål nr 4. Jag använde 4 färger - Mörkblå, Lime, Ljusblå samt Gräddvit. Eftersom jag hade en massa garn hemma och inga "hela" nystan så vet jag inte hur mycket garn det gick åt. Men jag tror att det gick åt ca 2-3 nystan av varje färg.




Filten är ca 94 cm lång och ca 63 cm bred.

Här är en jättebra länk där det finns beskrivning hur man gör tekniken corner-2-corner.

Så här gjorde jag :-)  min filt:  

Virkningen startar i filtens vänstra hörn längst ner på filten och du virkar upp mot filtens högra hörn längst upp på filten.





Om man räknar första rutan som ett varv så började jag med

- 6 varv mörkblå
- 4 varv ljusblå
- 4 varv lime
- 4 varv vit
- 4 varv mörkblå
- 4 varv ljusblå
- 4 varv lime
- 4 varv vit
- 2 varv mörkblå
Nu ska du vara nere i filtens högra hörn

Det är här som du ska göra en rak kant i filtens högra sida ( genom att "minska" ). Du har alltså kommit till filtens färdiga bredd.







Fortsätt att göra randning med 4 varv/färg. Nästa gång du är på mörkblå, virka 2 varv och du är då uppe i det vänstra hörnet på filten. Börja även göra "minskning" i den vänstra kanten. Det gör att du får en rak kant upptill på filten. Nu har du kommit till filtens färdiga höjd.





Nu när du virkar resten så "minskas" det i varje sidan och det blir mindre och mindre antal rutor för varje varv.

Fortsätt med randningen tills filten är klar.

Kanten runt filten har jag gjort så här.

Virka en fast maska i stolpbågen samt gör 2 luftmaskor (=din första stolpe) gör sen 7 stolpar runt stolpbågen. Hoppa över där stolparna ( i rutan) går rakt mot kanten och gör sen en fast maska runt nästa stolpbåge, 2 luftmaskor samt 7 stolpar.


Jag började virka kanten precis efter ett hörn.



I varje hörn så gjorde jag 1 fast maska, 2 luftmaskor ( =första stolpen) därefter 9 stolpar.

Jag passade också på att virka runt de trådar som jag hade i mina sidor.







Satte på mitt märke i hörnet på filten :-).



Om ni virkar efter mina mönster så är det snällt om ni hänvisar till min blogg TACK :-).

Det har varit ett fantastiskt fotoväder i helgen så det blev lite fotande mellan stickningen och virkningen :-). Här är några bilder.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar