torsdag 21 juli 2016

Semester och virkad giraff i garnet Paris från Drops


Nu har jag min första semestervecka och jag är ute i min sommarstuga. Så lugnt och fridfullt och jag kan ägna mej helt åt mina hobbys :-). Har sytt en del trikåmössor och pannband. Jag har gjort lite syverkstad i min gäststuga :-).








Det blir en del fotande också och solnedgången är så fantastisk här vid Västlandasjön.







Självklart blir det en massa stickade och virkande. Har så många projekt på gång och har även gjort en beställning på en babyfilt. Den kan jag visa först när mottagaren fått den :-).

På virkningsfronten gör jag babyfiltar i mormorsrutor samt virkade djur :-). Stickningsprojekten är vantar, sockor samt en barntröja. Är inte sysslolös direkt :-).

På Järbos hemsida finns så söta mönster på virkade djur. Det finns mönster på en giraff och en elefant. Jag har tidigare gjort elefanten och ni hittat det blogginlägget här.  I mönstrena har man använt garnet Hooked Ribbon XL och jag gjorde min första elefant i det garnet. Mönster till giraffen hittar ni här.

Nu testade jag att virka giraffen i garnet Paris från Drops och jag använde virknål nummer 4. Jag gjorde giraffen i två färger mintgrön och brun. När jag virkade så gjorde jag de fasta maskorna genom att virka i den bakre maskbågen. Då blir som ränder i arbetet och det blir snyggt tycker jag :-).











Giraffen är ca 20 cm hög. Nackdelen med garnet Paris är att det delar sig hela tiden och jag tycker att det garnet är bättre när man virkar stolpar och inte fasta maskor. Jag har säkert 10 nystan av garnet Paris så att nu blir det att göra en babyfilt i mormorsrutor istället av dom garnerna.

När jag gör mina ugglor så virkar jag dom i garnet Soft Cotton från Järbo och det garnet funkar perfekt när man gör fasta maskor. Här ser ni hur mina ugglor ser ut.





Jag har också gjort elefanten i ett tunnare garn från Novita och det blogginlägget kommer om några dagar :-).


Ha en fortsatt skön och solig dag. Tänk på att njuta av livet här och nu :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar