onsdag 27 juli 2016

Del 1 - Testar att för första gången färga garn :-)

Nu äntligen har jag köpt färg för att färga garn. Jag kommer att publicera 3 stycken blogginlägg som visar från ofärgat garn till ett par stickade strumpor i handfärgat garn. Det här inlägget är del 1.

Har tänkt länge på att jag måste prova att färga garn men det har aldrig blivit av. Nu har jag gått med i en grupp på Facebook som heter "Vi som handfärgar garn" och där får man en massa bra tips. Jag såg att man kan kallfärga garn och det tycke jag skulle passa perfekt för mej :-).

Jag beställde ett startkit från Textileri och jag fick mitt paket inom två dagar efter att jag gjort min beställning. I paketet var det 8 färger ( inkl Clear-färgen som man har för att göra pastellfärg). Det var också med andningsskydd, plasthandskar och platspipetter.








84 gram pulver blandar man ut i 2,5 dl vatten. Till 100 gram garn går det år 1,5 dl vatten.

Färgpulvret blandas ut i varmt vatten och färgen kan sen sparas i burkar eller flaskor.
Tur att jag hade en del burkar och flaskor sparat :-).



Här ska jag börja att blanda färg.



Jag blandade flera olika färger:
1. Blandade gul och blå = grön
2. Blandade röd och skyblue= lila
3. Gul
4. Cerise
5. Skyblue




Jag köpte det vita garnet 7 bröder på 150 gram/ nystan. Dom säljer en nystan för 44 kr på Adlibris just nu :-). Jag gjorde två härvor:

en på 50 gram


samt en på 100 gram.



Ordande en bra plats bakom mitt förråd ute på landet. Där har jag ett gammalt tvättställ men skåp stående. Jag la en skiva på skåpet och fick ett perfekt bord :-).




Härvan på 50 gram testade jag att pensla på färgen. Jag tog av alla färgerna som jag blandat.










På min 100 grams härva testade jag att doppa olika partier av garnet i de olika färgerna. Jag kramade in färgen och använde penseln lite grann.











Packade den lilla härvan i en plastpåse.



 Den större härvan la jag i en platsbunke med gladpack över.




Nu ska det stå ca 24 timmar sen ska man testa att skölja en liten bit av garnet och kommer det ingen färg så är det klart. Annars får det stå ett tag till.


Färgerna kan sen sparas i glasburkar eller flaskor länge :-). De ska förvaras svalt och mörkt. Jag har ställt mina färgsaker i ett skåp.


Nu går jag i väntans tider fram till imorron :-).


Bjuder också på en underbar solnedgång vid Västlandasjön :-).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar