söndag 13 mars 2016

Andra dagen på kurs i tvåändsstickning


Just nu sitter jag och tar en kaffe och funderar på mina två dagar på kursen tvåändsstickning. Många nya intryck och väldigt kul att träffa likasinnade som också har ett stort intresse av stickning. Igår skrev jag om min första dag på kursen här på bloggen. Här har ni länken :-). Tvåändsstickning tar som vår lärare sa ca 5 gånger så lång tid som att sticka vanligt men resultatet blir fantastiskt vackert. Jag tror att det är så här antingen så älskar man det eller så tycker man det är urtråkigt. Jag funderar på i vilken grupp jag är och som det känns nu så kommer jag att älska det. Det är så kul att kunna sticka en gammal teknik som funnits så länge och inspireras av gamla mönster.

Igår började vi sticka en provlapp i enfärgat och lärde oss olika maskor. Jag stickade även lite hemma på kvällen. Min provlapp är till höger så jag har en del kvar :-). Jag var ändå bland dom snabbaste :-).


 



Idag skulle vi lära oss att sticka med två färger samt sticka mönster och lära oss att öka. En del kaffe blev den under dagen :-).




Sakta men säkert går det framåt med stickningen :-).



Här nedan är bilder på 4 olika sätt att öka. Som ni ser så blir det helt olika resultat. Det är det som är det roliga med tvåändsstickning att med lite förändring så blir det stort resultat.

  





  

Här är min provlapp :-) har lite kvar att göra. 


Vår lärare Ivar rekommenderade att sticka i ullgarnet Kampes och helst i Z-tvinnat. Jag hittade garnet hos " Luftmaskan" och såg att dom nu har rea på det Z-tvinnade garnet.  Så nu tänkte jag beställa både Z-tvinnat garn ( finns bara i vitt och grått) samt lite S-tvinnat garn i lite kulörter. Ska också beställa boken Tvåändsstickat :-). 

Summering av kursen är: Jättebra, superkul och jag är fast i tvåändsstickat :-).


Kolla denna underbara tröja som min lärare Ivar gjort i tvåändsstickning. Vilket jobb :-).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar