lördag 12 mars 2016

Min första dag på kurs i tvåändsstickning

Den här helgen går jag på kurs i tvåändsstickning i Linköping. Kursen hålls av Ivar Asplund som
Stickat av Ivar Asplund
är en känd "stickare". Här är en länk till hans blogg.
Kursen anordnas genom hemslöjden i Linköping och är under två dagar.

Tvåändsstickning är en gammal nordisk stickteckning som kännetecknas och skiljer sig från vanlig stickning genom att man hela tiden har två garntrådar som man växelvis använder till varannan maska och man snor garnet hela tiden under stickningen. Tekniken är mest känd i mellersta Sverige- Dalarna, Värmland, Härjedalen och Jämtland. Det äldsta fyndet som man hittat är från 1600-talet. Vanligast så använder man tekniken till vantar och sockor men även också ibland till mössor. Vanligtvis använder man Z-tvinnat ullgarn när man stickar den här tekniken men det går att använda S-tvinnat garn. På "Krokmaskan " kan ni läsa mer om skillnaden mellan Z-tvinnat och S-tvinnat.


Stickat av Ivar Asplund


Vi är 13 stycken på kursen och det var 12 kvinnor och en man :-). Ivar hade förberett så att vi alla hade en liten stickning framför oss när vi kom. Vi fick börja med att lära oss att sticka räta och aviga maskor. Drops har en bra länk som ni hittar här .



Så här ser det ut på rätsidan.





Så här ser det ut på avigsidan. Som ni ser är arbetet väldigt tätt och väldigt snyggt :-).


 



Efter vi hade tränat ett tag på räta och aviga maskor fick vi lära oss att lägga upp maskor. Vi använde då två trådar av den färgen som vi skulle göra provlappen i samt en lång bit med avvikande färg. det var lite svårt i början men jag filmade när Ivar gjorde uppläggningen så nu har jag det sparat.



Ena sidan på stickningen,



Andra sidan på stickningen.




Vi skulle göra en provlapp i enfärgat med mönster där vi skulle sticka räta maskor, aviga maskor, djup maska, krokmaska samt lära oss att minska och öka. Efter som man håller garnet i höger hand mot som i vanlig stickning där man håller man garnet i vänster hand ( om man stickar "högerhänt" stickning) så tar det lång tid att vänja om. Vid var varje maska måste man tänka till lite så det tar sin tid men det är ju bara första dan på kursen :-).

Här är mönstret till vår provlapp. Vi stickar provlappen med strumpstickor och runt hela tiden.



Så här långt kom jag idag och det här är rätsidan.



Här är baksidan.


Stickat av Ivar Asplund

Stickat av Ivar Asplund

Stickat av Ivar Asplund

Stickat av Ivar Asplund


Vill man lära sig mer om tvåändsstickning så rekommenderar Ivar den här boken. Den finns på adlibris såg jag så jag tänkte beställa den.





Imorron ska vi lära oss att sticka med två färger. Nu måste jag göra klart min provlapp ikväll. Tur att det är melodifestivalen som man kan lyssna på. Det går inte att titta på TV samtidigt när jag stickar det här :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar