söndag 15 juli 2018

Virkad trasdocka i garnet Soft cotton

Vilken sommar vi har helt underbart. Har nu haft 3 veckors semester och jag har bland annat varit i Grekland i en vecka. Har sen pysslat en del med lite av varje :-) ute i sommarstugan. Äntligen gjort klart trasdockan i garnet Soft cotton från Järbo garn. Så jag börjar med den :-). Mönster till docka finns gratis hos Järbo garn och ni hittar mönstret här länk till mönster.



Det går åt en massa olika färger och det är ett bra sätt att använda sina restgarner :-). I mönstret ska man sy fast armar och ben på kroppen. Jag virkade istället fast armarna och benen när jag gjorde kroppen. Räknade ut ungefär vilket varv som jag skulle virka in benen på och samma sedan med armarna. Jag stoppade armarna och benen med vadd. Kroppen stoppade jag med tygrester och vadd för att få lite tyngd. Huvudet stoppade jag med vadd. Jag sydde ögon och mun samt gjorde håret innan jag sydde fast huvudet på kroppen. Avslutade med att virka kjolen.


Lisens blogg Stickning och Virknings foto.



Här ser ni ungefär hur stor dockan är :-)




 Nu sitter dockan med lite andra dockor. Dom dockorna gjorde jag för ca 25 år sen. Kanin gjorde jag förra våren :-). Ni kan läsa mer om kaninen här.




Målade om 3 stycken kabeltrummor. 2 stycken kabeltrummor blev ett litet katthus :-). Satte fast lite tyg så att det blev ett litet kryin för mina 3 katter. Jag har ett katthägn på min baksida i radhuset där katterna kan vara :-). Har sen en kattlucka från min inglasade altan ut till katthägnet så att katterna alltid kan komma under tak :-).

Liselotte Jergards foto.




Liselotte Jergards foto.





















Liselotte Jergards foto.


Liselotte Jergards foto.



En kabeltrumma fick bli ett blombord till min pelargonsamling.



Liselotte Jergards foto.

Jag tillbringar en del tid ute i min sommarstuga :-). På kvällarna blir det en promenad till sjön för att titta på den vackra solnedgången.



Liselotte Jergards foto.

På dagarna är jag och Milton en del på båtbryggan. Blir mycket bad.

Liselotte Jergards foto.

Nu är det bara för er att greppa virknålen och ladda ner mönster och börja virka dockan :-).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar