söndag 25 februari 2018

Stickad mössa och stickade vantar i garnet Isoveli

Det var ett tag sen jag började med den här mössan och vantarna :-). Jag hittade ett mönster i en gammal Novitatidning från hösten/vintern 2014. Garnet är Isoveli från Novita och brukar ibland kallas för storebror till garnet 7 bröder. Isoveli är lite tjockare och man använder stickor 5 eller 6. Garnet besår av ull och polyamid och är tvättbart i 40 grader. 


Jag använde lite andra färger än de som det var i själva mönstret.



Jag hade en passande pälstofs hemma  :-).


 Mössan blev lite liten från början så jag virkade flera extra varv runt mössan.



Tummarna på vantarna är den där tummen som man stickar en in tråd och sen gör tummen. Jag tycker att det är svårt att göra dessa tummar och plocka upp maskorna från tråden på rätt sätt. Jag föredrar att göra kiltumme.



I garnet Isoveli har jag tidigare gjort raggsockor. Ni hittar dessa under etikett raggsockor här till höger på bloggen. Lägger en en bild så ser ni hur raggsockorna blev :-).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar