söndag 16 juli 2017

Tips stickning del 31 - Stickade grytlappar med virkad kant

Jag har gjort en par enkla stickade grytlappar som är ett perfekt projekt för nybörjare eller perfekt snabbprojekt för vana stickare.

Jag använde Novitas Eco cotton garn färg grå samt restgarn av garnet Soft Cotton vit från Järbo garn. Jag stickade med dubbelt grått garn och det grå garnet ni ser på bilden är det som blev kvar efter att jag gjort 2 grytlappar.




Mönster

Lägg upp 28 maskor med dubbelt av garnet Eco Bomull med stickor nummer 6.

Sticka bara räta maskor fram och tillbaka tills grytlappen är fyrkantig. Kan bli lite olika antal varv beroende på om man stickar hårt eller löst.


Kanten har jag virkat med garnet Soft Cotton och med virknål nr 3,5. Det första varvet har jag virkat med fasta maskor. Jag gör de fasta maskorna jämnt fördelat och i varje hörn gör jag 3 fasta maskor. Det andra varvet har jag gjort så här: (1 fast maska  i en tidigare fast maska, 2 luftmaskor hoppa över en fast maska sen en fast maska i nästa fasta maska)  upprepa detta. Tror ni ser på bilden hur jag gjort.




När ni kommit runt varv 2 så gör man öglan. Jag gjorde 15 luftmaskor och gjorde sen en smygmaska föra att fästa luftmaskremsan vid öglans början. Därefter virkade jag fasta maskor kring öglan ca 15 stycken. Fäst sen tråden.





Grytlapparna är ca 22 cm breda och långa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar