söndag 2 april 2017

Lite sytt samt virkning av 2 babyfiltar

Nu känns det verkligen att våren börjar komma och det börjar bli lite grönt på fälten :-). Så härligt :-). Nu känns det extra roligt framöver för jag har fått reda på att jag ska få köpa en valp av en kull som föddes den 27 mars. Det är rasen Welsh springer spaniel och jag ska köpa en hane. Jag ska till kenneln den 22 april och titta på valparna :-). Preliminärt så kommer att att få hämta min valp den 25 maj :-).



Visar IMG_0084.JPG



Jag får passa på att sy, virka och sticka för fullt nu för när valpen kommer så kommer jag säkert ha fullt upp med den :-).

Den här helgen så har jag sytt ytterligare 2 stycken kaniner. Det här gången sydde jag i collegetyg och och det randiga tyget är en tunnare singel jersey. Nu har jag kommit på hur jag ska sy så att det blir enklare. Det är ju alltid så att man måste testa några gånger innan man kommer på sitt egna sätt :-).





Mönster finns gratis på nätet och ni hittar länk till mönster i ett tidigare blogginlägg.











Sydde även en mössa idag. Jag tänkte stå på Torshälla höstmarknad som vanligt. Den är i september. Där brukar jag sälja trikåmössor så det gäller att börja sy i tid.
Testade även här att sy mössan på ett litet annat sätt än jag gjort tidigare och det funkade bättre. Förut så vände jag mössorna genom att ha en öppning i nederkanten. Detta för att mössorna ska kunna vara vändbara. Nu gjorde jag öppningen i ena sidan "på insidan" istället. Eftersom sömmen blir ganska liten när man syr ihop mössan så går det att använda insidan utåt i alla fall.





Jag håller på att virka 2 babyfiltar i två olika virktekniker. Den här filten virkar jag i tekniken corner-2-corner. Jag har gjort en filt tidigare och ni hittar den här. Jag virkar i garnet Helen från Novita och med virknål nummer 4.


Den andra filten virkar jag i snäckskalsteknik och även den filten virkar jag i garnet Helen och virknål nummer 4.
Hittade en jättebra video på hur man gör en filt i snäckskalsmönster. Här är länken.


Nästa vecka ska jag börja klippa ut en massa trikåmössor samt fortsätta med mina babyfiltar :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar