torsdag 1 december 2016

Tips stickning del 30 - Stickade mössor i härliga färger och i garnet Incawool från Hjertegarn

Idag är det uppackningsdag på Tidö slott. Vi utställare får vara där mellan kl 13-19. Jag har en del packning :-) som ni ser. Jag har ingen aning om hur det kommer att se ut där jag ska stå på julmarknaden. Jag vet att det är inomhus och eftersom jag har en "nybörjarplats" så kommer jag att få ett bord som är 180 cm x 80 cm. Som tur är så ligger IKEA ganska nära om jag behöver komplettera med att köpa lite saker. Jag hittade i alla fall ett bra tyg på Jysk, ett rött tyg som är lite flossat. Tänkte ha svart tyg som botten på bordet samt med det röda tyget ovan på. Tar lite bilder under helgen så ni får se hur mitt bord blev :-).


Nu till dagens tips på enkel mössa stickad i garnet Incawool från Hjertegarn

Garnet Incawool från Hjertegarn finns i så många fantastiska färger och jag gillar speciellt de flerfärgade garnerna. Dessa mössor är väldigt enkelt att sticka och det går åt ett garnnystan.





Enkelt mönster till storlek dam

Den färdiga mössan är ca 26 cm ( tofsen inte inräknad) samt ca 46 cm i omkrets och väldigt töjbar. Se bilden på den grön/blå mössan. (Den andra mössan har jag gjort 2 cm kortare.)

Använd stickor nummer 5 och lägg upp 76 maskor.

Sticka resår med 2 räta, 2 aviga i ca 5 cm. 
Sticka därefter slätstickning till mössan mäter ca 23 cm.
Minska 2 maskor på nästa varv till 72 maskor.
Efter det gör man följande minskningsvarv.
Sticka 7 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta hela varvet
Sticka 6 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta hela varvet.
Fortsätt dessa minskningar och det blir en maska mindre mellan varje minskning för varje varv. När det är 8 maskor kvar så drag garnet igenom dessa maskor.

Gör en tofs och sy fast :-)













Om ni stickar efter mina beskrivningar så är det snällt om ni länkar till min blogg TACK :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar