lördag 1 oktober 2016

Tips virkning del 24 - Mandaladuk i julfärger

Det är ju så populärt med virkade mandaladukar :-) och dom kan göras i oändliga färger och mönster. Ordet mandala betyder cirkel och i hinduiska och buddhistiska ritualer så syftar det på en figur som ritas på marken eller målas på ett bord och som symboliseras på de kosmiska eller himmelska regionerna.

Virkade dukar förknippar man ofta med "mormor och farmor".  Hemma hos dom fanns det lite virkade dukar överallt :-). Jag vet inte riktigt hur det ser ut nu i våra hem men jag tror att den virkade duken gör lite frammarsch nu med det moderna sättet att virka "mandaladukar".


Jag har gjort en egen design på mandaladuk och ni hittar länk till det mönstret längre ner.






Nu har jag gjort en julduk och jag har utgått från mitt mönster. Jag har gjort färre varv och det avslutande varvet ser annorlunda ut. 





Mönster

Jag har utgått från mitt egen designade mönster som ni hittar i tidigare blogginlägg. Där hittar ni mönster och bilder som visar hur ni virkar varje varv. Den här duken är mindre och jag har gjort en annan kant som avslutning.

Garn :  Järbo 8/4 från järbo garn.


Det går åt lite mer en 1 nystan av den röda färgen samt restgarn av den gröna och vita färgen.

Virknål nummer 2,5.

Den färdiga duken mäter ca 34 cm i diameter.

Ni utgår från mitt mönster och virkar 21 varv så här:

Varv 1-4 i rött garn
Varv 5 i vitt garn
Varv 6-9 i rött garn
Varv 10 i grönt garn
Varv 11-16 i rött garn
Varv 17 i rött garn
Varv 18-21 i rött garn

Avslutningsvarvet:



Varv 22 virkas i rött garn och ni gör så här: 7 stycken stolpar runt luftmaskbågen, 1 fast maska runt nästa luftmaskbåge upprepa varvet ut.




Nu är er mandaladuk klar :-)






Prova att göra varven i andra färger så får ni en helt annan duk :-).

Om ni använder mina mönster som är gratis så vill jag att ni hänvisar till min blogg när ni visar bilder på exempelvis Facebok, instagram etc.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar