tisdag 18 oktober 2016

Tips stickning del 29 - Grundmönster för mössa i damstorlek i garnet Natur Uld eller garnet Andes

Nu har verkligen hösten kommit på allvar men det blommar fortfarande i trädgården :-) ute på landet. Min lila clematis är helt fantastisk och så fint med de lila blommorna mot den svarta husväggen. Även vildrosen blommar fortfarande.









Det är i de här stunderna som det är så viktigt att fånga dagen. Att fånga dagen för mej är att få möjlighet att ägna mej nån/några timmar till mina hobbies som stickning, virkning, sömnad eller foto. Jag tycker också det är så roligt att göra nya modeller och mönster :-).




Idag får ni ett mönster på en enkel grundmodell på mössa som passar både nybörjare och avancerade stickare.Genom att göra ditt egna extra mönster eller färger på mössan så blir det din alldeles egen modell :-).
Tips stickning del 29 är ett grundmönster på en dammössa i storlek ca Medium och passar till huvud ca 56-58 cm.

Mössan blir 22 cm hög ( tofs ej inräknat) och vidden ca 50 cm. Obs mössan är töjbar.

Du kan använda garnet Andes från Drops och det går åt ett nystan på 100 gram. Min mössa är stickad i färgen brun nr 5610.

Du kan också använda garnet Natur uld från Hjertegarn eller Kinna textil och det går åt ett nystan på 100 gram. Jag har använt ett flerfärgat garn.







MÖNSTER

100 Gram av garnet Andes eller Natur uld
Rundsticka nummer 6 på 40 cm
Rundsticka nummer 8 på 40 cm
Strumpstickor nummer 8

Mönstret är en grundmodell. Du kan göra mönster på mössan genom att sticka aviga maskor exempelvis 3 aviga maskor sen 5 räta maskor och upprepa detta varvet ut. Sedan göra några varv bara räta maskor. Hur du vill göra dit mönster får du använda till egen fantasi till :-). Du kan även gör mössan i olika färger så att mössan blir randig.

Grundmönster

Lägg upp 56 maskor med rundsticka nummer 6 och sticka:
1 varv räta maskor
1 varv aviga maskor
1 varv räta maskor
1 varv aviga maskor

Vill du ha kanten lite längre så stickar du 1 varv räta samt 1 varv avigt extra ( På min mönstrade mössa har jag gjort så ).

Byt till rundsticka nummer 8. Vill du inte ha något mönster så sticka bara räta maskor. När mössan mäter ca 19 cm så börja göra minskningar:

Obs byt till strumpstickor när det inte går att sticka med rundstickan längre

sticka 6 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa varvet ut
sticka 5 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa varvet ut
sticka 4 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa varvet ut
sticka 3 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa varvet ut
sticka 2 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa varvet ut
sticka 1 maska, 2 maskor tillsammans upprepa varvet ut
sticka 2 maskor tillsammans tills det återstår 8 maskor drag garnet genom maskorna. Till denna variant gör du sedan en tofs.

Om du inte vill ha någon tofs på mössan, så stickar du de kvarstående 8 maskorna några varv så att du får en liten topp på mössan.








Nu är det bara att använda fantasin och göra din egen modell på mössa :-).

När du använder mina mönster så är det snällt om ni hänvisar till denna blogg i de sociala medier ni visar era alster i. Jag tycker det är roligt att kunna inspirera er alla till att sticka och virka och därför delar jag med mej av mina mönster.  Kika in under tips stickning och tips virkning så hittar ni en hel del mönster. 


HA EN FORTSATT SKÖN KVÄLL MED MYCKET STICKNING OCH VIRKNING :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar