onsdag 10 augusti 2016

Ännu en virkad babyfilt :-) av restgarner i ull och akryl

Jag är verkligen fast i filtar och mormorsrutor just nu :-). Jag går igenom mitt garnlager och tar fram garn som jag tycker matchar ihop och sen gör jag en massa olika mormorsrutor :-). Jag bestämmer också vilken färg som ska vara det sista varvet i rutorna. Jag virkar ju ihop rutorna samtidigt med det sista varvet på varje ruta.







Till den här filten har jag mest använt en massa restgarner från garnet Multico. Multico är ett flerfärgat garn som består av 75 % akryl o 25% ull och som jag har gjort en massa raggsockor av och även mössor. Här är länk till raggsockorna och här är länk till en virkad mössa :-).



Visst är det fint med de olika rutorna :-).








Varje ruta består av först 5 varv sen det sista varvet i grått alltså sammanlagt 6 varv. Jag gjorde sammanlagt 24 rutor och jag virkade med virknål nmmer 4. Virkade två varv runt filten i två lila färger. Filten är ca 90x60 cm






Jag har redan startat upp två nya filter och båda dessa filtar ska bestå av en stor mormorsruta. Den ena filten är en restgarns filt och den andra kommer jag använda ett flerfärgat garn som jag hade två nystan av :-).



Som vanligt syr jag på mitt söta barnmärke på filten :-).



Nu är det bara för er att leta fram massa restgarner eller kanske köpa nått snyggt flerfärgat garn och börja göra lite filtar. Det är superkul jag lovar:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar