torsdag 5 maj 2016

Virkad barnponcho och lite bilder på solnedgång

Igår åkte jag ut till min sommarstuga och det var en sån underbar kväll och så ljummet att det gick att sitta ute länge :-). Jag tog även en sväng ner till sjön och fotograferade lite. Det är så vacker att se solnedgången :-).





För ett tag sedan beställde min systerdotter ( snart 7 år) en poncho i svart och silver :-) och naturligtvis fixar moster det. Jag köpte garn på syfestivalmässan när jag var där senast.

Jag köpte 10 stycken minigarn i silver.




Några nystan jubileumsgarn. 


Samt ett nystan som jag inte kommer ihåg vad det heter. Det är i alla fall svart, vitt och med paljetter :-).



Virknål nummer 3,5 hade jag hemma.




Jag har gjort en del ponchos tidigare och den här modellen som jag gjort nu har jag beskrivit i ett tidigare inlägg. Skillnaden är att man lägger upp olika antal luftmaskor beroende på vilken storlek ponchon ska ha. Man behöver också räkna ut så att man gör rätt antal luftmaskor så att stolpgrupperna kommer med samma intervall. När jag gör barnponcho så ökar jag hela tiden vid axlar, fram och bak.

Som ni ser så är halsringningen lite mindre. Från spetsen i halsen till spetsen längst när är måttet ca 35 cm.




Jag har gjort 5 ränder i ponchon rand 1,3 och 5 har jag använt det svarta garnet tillsammans med silvergarnet. Rand 2 och 4 har jag använt garnet som är svart och vitt med paljetter. På bilden nedanför ser ni att den översta randen är med silvergarnet och randen nedanför att garnet som är svart,vitt med paljetter.










Det tar lång tid att knyta fransar :-).




 Jag har gjort en poncho tidigare till min systerdotter och hur den blev hittar ni här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar