söndag 3 april 2016

Stickade vantar med "flätmönster" i garnet 7 bröder

Skönt med helg igen. Veckorna går så fort så man hinner knappt med. Under sista veckorna har jag inte stickat och virkat lika mycket som jag brukar :-). Jag har packat och lämnat min övernattningslägenhet i Linköping så det har tagit lite tid :-). Från i fredags jobbar jag nu i min hemma ort i Eskilstuna och kommer att bara ha 6,5 km till jobbet mot tidigare 15,5 mil. Har pendlat under sista 5 åren, först 4 år till Stockholm och nu sista året till Linköping. Känns skönt att få jobba "hemma" igen. Nu kan jag med andra ord cykla till jobbet och då tar jag fram min fina cykel med lite virkade detaljer :-)



Jag har planerat att stå på lite marknader till hösten och nu planerar jag vad jag ska sälja :-). Marknaderna är lite "olika" så jag måste anpassa mej lite vad jag ska ta med. Vissa marknader passar det med att ha med trikåmössor och andra passar det med stickat och virkat :-).

Att sticka vantar, sockor och mössor är det roligaste jag vet så jag kommer att tillverka mycket av det. Vantar och sockor gör jag ofta i garnet 7 bröder från Novita. Jag tycker att det garnet är slitstarkt, prisvärt och det går att tvätta i 40 grader. Här nedan ser ni dom nya vantarna jag gjort :-).


Jag har ett mönster som jag gjort till vantar i garnet 7 bröder. Ni hittar en enklare beskrivning i i detta blogginlägg.  Ni kan också gå in under tips stickning och tips virkning så kan ni hitta en del mönster på lite olika saker. Även under etiketterna på högersida hittar ni inspiration.



Dom här vantarna har jag ändrat lite på själva resåren.Varv 5:varv har jag gjort så här:
Där det är 2 räta maskor gör istället: sätt första räta maskan på hjälpsticka framför arbetet, sticka den andra räta maskan, sticka maskan på hjälpstickan. Gör så på alla "räta" partier. De aviga maskorna stickas som vanligt.



Vantarna är stickade i 7 bröder och färgen mellangrå och garnet kan man bla köpa hos Tiinas garn.



Jag har stickat med stickor 3,5.



Satte också på mitt märke :-).



Om ni använder mina mönster är jag tacksam om ni hänvisar till bloggen TACK :-).

1 kommentar:

  1. Hej! Fina vantar i 7 Bröder. Har man ej butik i närheten kan 150g 7 Bröder köpas från Adlibris: enfärgat 49kr, randigt/print 79kr. Fri frakt finns från 99kr.

    SvaraRadera