söndag 27 mars 2016

Stickade vantar och mössa i garnet Dale Falk

Jag har ju en förmåga att vakna tidigt jämt :-). Igår på Påskafton vaknade jag 04.45 och var pigg så det var bara att gå upp. Jag fäste trådar och sydde på märken på mina nydesignade vantar och mössa till ca storlek 5-7 år. Man hinner mycket på morronen :-).



Jag har ju köpt en massa olika färger av garnet Dale Falk från Woolspire. Garnet är ett ullgarn och jätte mjukt och skönt att sticka i. I mitt garnlager hade jag pärlsgarn som passade till den gula färgen.
När jag gör nya modeller så brukar jag titta igenom mitt garnlager och ta fram garner som matchar varandra. Därefter bestämmer jag mej för vad jag ska göra. Det beror naturligtvis på hur mycket garn som jag har tagit fram. När jag bestämt mej för vad jag ska göra så skissar jag på hur modellen ska se ut. Eftersom jag stickar och virkar så mycket så har jag grundmodeller klara på mössor, vantar, sockor och ponchos. Jag vet alltså hur mycket maskor jag ska lägga upp för olika garn och olika storlekar.

Den här gången gjorde jag ett par vantar där jag har stickat både med garnet Dale Falk och pälsgarn i resårkanten. Jag hade bara ett nystan av det gula garnet så det fick bli en grå mössa. På vantarna gjorde jag en grå tumme samt mössan fick en gul rand. Gjorde även några pälsgarnsränder i mössan.




Vid lunchtid på Påskafton blev det en tur till Sundbyholm och en lite påsklunch med våffla, hjortronsylt och glass i solskenet. Så gott och skönt :-)





När vi kom hem så låg katten Smirre och myste på altanen :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar