söndag 10 januari 2016

Mönsterstickade vantar i garnet 7 bröder

Igår så åkte jag ut till min sommarstuga för att kolla till, samt se om det var någon fångst i "råttfällorna". Jag har haft lite möss under köksskåpet den här vintern. Har nog fångat minst 10-15 stycken men den här gången var det tomt. Det var i alla fall så vacker med all snön och det syns tydligt att det är en del djur som passerar över min tomt :-).


På kvällen fäste jag alla trådarna till mina mönsterstickade vantar samt till ett par pulsvärmare i garn från Viking. Dom pulsvärmarna kommer i ett blogginlägg framöver. Jag gör även ett par pulsvärmare i garnet 7 bröder och det är en jätte enkel variant och mönster kommer nästa helg som "tips stickning" :-).


Så här blev dom mönsterstickade vantarna :-).



Jag har tidigare gjort vantar med lite mönster men inte så här mycket mönsterstickning. Mönstret är från Novitas senaste tidning nummer 4/2015. Garnet är Novitas 7 bröder som är ett ullgarn. Mönstret var roligt att sticka och mönstret görs spegelvänt. Ni ser det på bilden längre ner. Jag gjorde vantarna i garn som jag hade hemma så det blev ett par svart-vita vantar.

Jag gjorde storlek dam och stickade med två rundstickor nummer 4. Till det här mönstret skulle man lägga upp 40 maskor och rekommenderade stickor 4 eller 4,5. Tummen gjordes genom att skicka in en iläggstråd för att sen plocka upp maskorna när man gör tummen. Jag tyckte att det var lite bökigt att får det snygg. I och för sig så var det första gången som jag gjorde tummen på det viset.
Vantarna blev lite små i storleken så jag var tvungen att göra min tumme i storleken över för att kunna ha vantarna. Det kan vara bra att tänka på om ni stickar dessa vantar. Jag kanske borde ha tagit stickor nummer 4,5.

När jag gör mina enfärgade vantar i garnet 7 bröder så stickar jag med stickor nummer 3,5 och lägger upp 44 maskor. Nästa gång jag gör mönsterstickade vantar så ska jag utgå från den storleken som jag brukar göra när jag stickar mina enfärgade vantar, för de passar perfekt.



Imorron kommer ett blogginlägg med bild på hur långt jag kommit på mina stickade knästrumpor. Om någon av er stickat knästrumpor så får ni gärna skicka bild så kan jag lägga ut de på bloggen och Facebook sidan om ni vill :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar