söndag 22 november 2015

Virkad flodhäst i afrikanska blommor

Det här är nog bland det sötaste jag gjort :-). Denna underbara flodhäst som är gjord av virkade afrikanska blommor. När jag höll på och virkade alla afrikanska blommor och framför allt när jag la flera timmar på montering, så tänkte jag ALDRIG MER. Men nu när resultatet är klart så måste jag bara göra fler :-).

Mönstret är gjort av Heidi Bears och man kan köpa hennes mönster genom forumet Ravelry. Man skapar ett gratis konto och kommer in i en helt enorm nätvärld där stickning och virkning är fokus. Finns hur mycket som helst både gratis mönster och mönster som man köper. Ni som inte har varit in på den sidan måste bara göra det :-). Här finns länken i ett tidigare inlägg.

Designern Heidi Bears har gjort många olika djur av afrikanska blommor och jag har provat att göra en uggla också. Den ugglan virkade jag i tjockt garn så den blev stor :-). Ni kan läsa mer här.

Till flodhästen har jag använt Järbos garn - Järbo 8/4 och färgerna:
Vit 32010 - 1 nystan
Turkos 32029 - 1 nystan
Ljusgrå 32013 - 2 nystan
Svart 32012 - liten snutt

Jag virkade med virknål nummer 2,5 och jag gjorde sammanlagt 44 rutor. Enligt mönstret så virkar man ihop rutorna genom att göra sista varvet på rutan samtidigt som man virkar ihop rutorna. Jag tyckte att det blev lite bökigt så jag har sytt ihop mina rutor. Jag fyllde med vadd från en billig kudde från Ikea. Tror att det kudden kostar 7 kr.








Den färdiga flodhästen är ca 18 cm hög och ca 40 cm lång :-).








Gjorde en liten fläta som svans :-).





Så här ser flodhästens mage ut :-).










2 kommentarer:

  1. Fick ett hum om hur många stjärnor till jag behöver göra innan jag kan göra en flodhäst. Har snart gjort hälften, 22 st. Ska bli kul att se om jag lyckas med att göra en flodhäst, kanske blir nåt annat, en får se.

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Tänkte göra en flodhäst och ge bort i doppresent. Vill också sy ihop delarna då jag inte tror att jag behärskar att virka ihop de snyggt. Hur sydde du? Har du några tips?

    SvaraRadera