söndag 30 november 2014

Stickad glittrig mössa i garner från Plassard

Jag gillar verkligen garnerna från det franska märket Plassard och jag håller på att prova lite olika garnsorter :-) från det garnmärket. Den här gången köpte jag två olika garner från Garnverket i Stockholm. Det ena garnet heter Feu Follet och jag har tidigare stickat en rosa barnmössa i det garnet. Det garnet är lite glittrigt. Tror ni kan se det på mössans resårkant :-). Jag köpte också ett nystan av garnet Folie och det är ett luddigt garn och det har jag inte provat förut.

Jag min resår på mössan lite annorlunda den här gången. Kanten stickade jag enbart med garnet Feu Follet ocj jag gjorde en förskjuten resår genom att först sticka 2 räta och 2 aviga maskor hela tiden. Det gäller att man lägger upp antalet maskor så att det är delbart med 4. 

När jag stickat halva kanten så sköt jag resåren ett hack åt vänster. Istället för att börja varvet med 2 räta och 2 aviga så började jag varvet med 1 avig sen 2 räta, 2 aviga, 2 räta etc. Hoppas ni förstår vad jag menar. 
När kanten var klar stickade jag med båda garnerna. Jag avmaskar som jag brukar på mina mössor. Ni hittar tips på detta under tips stickning.

Mössan blev en riktig festmössa :-).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar