lördag 4 oktober 2014

Virkat - Grytlappar och grytunderlägg

Nu har jag gjort ett enkelt köksset med grytunderlägg och grytlappar. Grytlapparna är virkade i garnet Home Sweet Home från Svarta Fåret. I ett tidigare inlägg finns det mönster på virkade grytlappar i det här garnet.   Grytunderlägget är virkat i garnet Zpagetti. Jag har använt virknål nummer 8 till både till grytunderlägget och grytlapparna.

Mönster till grytunderlägget:
Grytunderlägget har jag virkat med fasta maskor. Jag har virkat hela tiden i den bakre bågen i den fasta maskan. Började med att göra 6 fasta maskor kring en ring sen ökade jag lite maskor varje varv. Första varvet ökar jag i varje maska, nästa varv i varannan maska, sen i var tredje maska osv tills jag tycker att grytunderlägget är tillräckligt stort. Avslutade med ett varv med garnet Home Sweet Home.

Enkelt och stilrent :-).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar