torsdag 2 oktober 2014

Tips stickning del 11 - Enfärgad mössa med mönstrad tofs i garnet Eskimo

Har verkligen fastnat för att sticka mössor i garnet Eskimo. Jag hade köpt två nystan av vitt garn för att göra ett par vantar men det blev en ny modell på mössa istället :-). Den här gången använde jag lite restgarner till tofsen. Det blev en färgklick på mössan :-).
Den här mössan är i storlek M/L och det går åt lite mindre än två nystan av det vita garnet. Sedan restgarner i olika färger till tofsen. När jag gör mina tofsar använder jag "verktyg för garnbollar från Panduro" . Kan verkligen rekommenderas.

Här kommer mönstret till mössan :-)

Mössa i storlek M/L garn Eskimo, rundsticka nummer 8 på 40 cm, strumpstickor nummer 8

Lägg upp 54 maskor.
Varv 1 : aviga maskor
Varv 2-8 : 5 räta maskor, 4 aviga maskor, upprepa varvet ut
Varv 9 : 5 aviga maskor, 4 räta maskor, upprepa varvet ut
Fortsätt därefter med räta maskor till mössan mäter ca 19 cm. Då börjar minskningsvarven.

OBS byt till strumpstickor när du inte kan använda rundstickan längre :-).

Minskningsvarv:
Varv 1 - 4 räta maskor, 2 maskor tillsammans, upprepa varvet ut
Varv 2 - 3 räta maskor, 2 maskor tillsammans, upprepa varvet ut
Varv 3 - 2 räta maskor, 2 maskor tillsammans, upprepa varvet ut
Varv 4 - 1 räta maska,  2 maskor tillsammans, upprepa varvet ut
Varv 1 - sticka 2 maskor tillsammans tills det återstår 9 maskor, drag garnet genom dessa maskor.

Gör en snygg tofs i olika färger, fäst trådar och sy fast tofsen. Mössan är klar :-).

LYCKA TILL





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar