torsdag 23 maj 2024

Stickad tröja - mönster från boken Mera Vildmarkströjor

Nu är min sommartröja klar. Lite tunnare ulltröja för de lite kyligare sommarkvällarna. 

Dessa färger är det i tröjan. 


 
Jag har stickat i garnet Nordic Wool från Novita. Mönster finns i boken mera  Vildmarkströjor. Designer Linka Neumann. I mönstret står det att man kan sticka tröjan i garnet Lettlopi. Jag behövde inte göra några ändringar i mönstret nu när jag använde annat garn 


Jag brukar sy fast etikett i nacken som det står handgjort på 😀. 

När jag stickat klart en ulltröja. Blötlägger jag den i 20 min i svalt vatten med lite ulltvättmedel. Sköljer sen ur tröjan några gånger och därefter kramar ur vattnet med hjälp av en frottéhandduk. Sen får tröjan ligga platt och torka. Nu var det bra väder ute så tröjan fick torka ute och det tog bara en dag. 


  

Jag stickade resåren med stickor 3,5 och resten av tröjan i 4,5. Gjorde st M. Tröjan passar perfekt 😀😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar