söndag 16 maj 2021

Sommarsockan samt raggsockor

Jag använder ”raggsockor”  även på sommaren när det är kyliga kvällar. Dessa sockor gör jag som korta sockor med korta skaft. 


Jag gör mellan 10-15 varv resår i skaftet sen 2-3 räta varv innan hälen. Jag stickade resåren med 3,5 och resten med stickor 4. Detta för att sockan inte ska bli lika tät som när jag gör mina vanliga raggsockor . Här har jag använt 3 färger samt mitt egna färgade garn ( det flerfärgade). Garnet är 7 bröder från Novita  och garnet jag färgat är från början vitt 7 brödergarn. Ni ser under etiketter till höger under ” färga garn” hur jag färgat mina garner . 



Storleken är 37-38


Jag har också gjort klart ett par raggsockor med lite längre skaft. Garn 7 bröder från Novita. Stickade resåren med stickor 3 och resten av sockan med stickor 3,5.  Storlek 37-38.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar