lördag 2 december 2017

Raggsockor i garnet Isoveli från Novita

Jag har stickat ett par härliga raggsockor i det lite tjockare garnet Isoveli. Garnet är från Novita. Isoveli kallas för "Storebror". Det är lite tjockare än garnet 7 bröder men har samma konsistens. Garnet består av ull och polyamid och går att tvätta i 40 grader. Rekommenderade stickor är nr 5-6.






När jag tvättar mina raggsockor i tvättmaskinen så brukar jag tvätta dom med några frottéhanddukar. Raggsockorna kan ju fälla lite "små trådar". Jag sträcker sen raggsockorna och torkar dom plant. För varje tvätt så blir dom mjukare och mjukare.

Garnerna som jag stickar raggsockor i är från Novita. Jag stickar i garnet 7 bröder och då använder jag stickor nummer 4. Till garnet Isoveli använder jag stickor nummer 5 och till det lite tunnare garnet Nalle använder jag stickor 3.

Till dom här raggsockorna har jag använt 4 stycken färger och jag har gjort mönstret själv. 



Mönstret till raggsockorna kan ni köpa för 30 kr och ni hittar länken här.  Nedan ser ni bild på hur raggsockorna ser ut till det mönster ni kan köpa.






Här ser ni att jag gjort skaften lite kortare än mitt ursprungsmönster genom att inte göra de 2 sista mönsterränderna.






Jag gör förstärkt häl så att raggsockorna håller lite längre.


Jag gillar verkligen den här rostfärgen och man kan göra så mycket olika varianter på dessa raggsockor bara genom att ändra färgsättningen i mönstret på skaften.








Nu ska jag gå en långpromenad men Milton :-). Han är nu 8 månader och oj vad tiden går fort :-).

Liselotte Jergards foto.

Här ser ni en bild när Milton var 2 månader :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar