söndag 3 september 2017

Virkad mus i garnet Soft Cotton från Järbo garn

Fullt upp med min valp Milton 5 månader och mina kattungar syskonen Maja och Morris 3 månader :-). Försöker virka och sticka när dom sover :-).




Liselotte Jergards foto.


Som jag skrivit om i ett annat blogginlägg så hittade jag en sådan bra virkbok på pressbyrån. Det är som 2 böcker i samma bok och nedan ser ni fram och baksidan på boken. Det är beskrivningar på virkade djur samt virkade filtar och kläder till de minsta :-). Boken kostar 99 kr.



 Jag gillar ju att virka djur och jag har nu gjort en stor mus där jag hittat mönster i boken ovan.


Jag har virkat som vanligt i garnet Soft Cotton från Järo garn och med virknål nummer 3.5. Jag använde massa restgarner och hade grå färg som bas. Musen är 22 cm lång från nos till rumpa. Svansen är 30 cm. I mönstret så har de gjort svansen jättelång men jag tyckte det räckte med 30 cm. Eller det var så tråkigt att virka en lång svans :-).








I mönstret så har man sytt på svans och öron i efterhand. Man virkar hela musen från rumpan och fram. Jag gjorde istället så här: virkade svansen, fortsatte med kroppen. Man behöver bara minska en maska från svansen innan man börjar med kroppen. Virkade se fram till det grå fältet och la arbetet ifrån mej. Gjorde öronen och sen virkade jag in öronen :-).


Perfekt när man kan använda massa restgarner. 





Jag fyllde musen med vadd från IKEA-kudde samt en massa tygrester. Jag brukar använda tyg som stoppning till mina virkade djur för att få lite stadga i dom.




 I boken finns det mönster på en stor mus och en liten mus. Jag har gjort den stora :-). Söt blev den i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar