lördag 1 juli 2017

Virkad babyfilt i mormorsrutor

Vaknar upp till en underbar morron här på landet. Har nu haft 5 veckors semester eller valpledigt :-) inte riktigt semester. Har en veckas semester kvar och sen har jag semester i slutet på aug till mitten på september igen. Sen börjar Milton på hunddagis. Det är lite pysslande att få ihop passning eftersom valparna ska vara 6 månader när de börjar på dagis. Hela familjen är med och hjälpter till :-).

Tiden har gått så fort och lilla Milton växer så det knakar.

Har hunnit att handarbeta lite grann i alla fall :-).

För länge sen köpte jag 2 stora nystan av garnet Mountain från Himalaya.. Det ena i röda nyanser och det andra i turkosa nyanser. Jag köpte nystanen i garnaffären Avig och rät som ligger i Torshälla.Varje nystan är på 600 meter. Det är ett "bland" garn av akryl, ull, polyester, mohair.






Till min babyfilt har jag gjort 20 st mormorsrutor och jag använde virknål nummer 5.





Jag virkade ihop filten genom att göra sista varvet på varje mormorsuta i det svarta garnet ( garnet Helen från Novita och virknål nummer 4 ) och samtidigt virka ihop rutorna. Här finns ett bra videoklipp från Järbo garn hur man gör när man virkar ihop mormorsrutor - länk.



Under etikett filtar hittar ni fler filtar som jag gjort i olika tekniker. 




Kanten: här har jag gjort stolpgrupper som man gör i mormorsrutan. Jag gjorde ett sådant varv. På det sista varvet så har jag gjort 7 stolpar runt varje mellanrum mellan de tidigare stolpgrupperna samt i varje hörn 10 stolpar.





Babyfiltens mått är 85 x 70 cm.



Avslutar med en bild på min hundvalp Milton och hans bror Bosse. De träffades häromdagen och hade inte setts sedan de lämnade kenneln den 25 maj. Ett kärt återseende och de lekte hela tiden <3.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar