onsdag 8 mars 2017

Tips virkning del 25 - Grytlappar i stränggarn

När jag var på syfestival mässan för några veckor sen så köpte jag en massa stränggarn. Jag köpte flera "rullar" i brun nyans och av dessa ska jag virka en rund matta. Jag köpte också en "rulle" i orangt. Stränggarn använder man egentligen till vävning men det funkar att både virka och sticka i. Det gäller bara att hålla koll på alla trådar i garnet :-).

Det vita garnet är Soft Cotton från Järbogarn och det hade jag hemma sedan tidigare.






Jag la upp 25 maskor med stickor nummer 6 och stickade rätstickning. Jag stickade tills grytlappen blev fyrkantig och för mej blev det ca 20 cm.





Jag virkade kanten med det vita garnet och virknål nummer 4,5. Det första varvet virkade jag bara fasta maskor. Varv nummer 2 så virkade jag 1 fast maska, 2 luftmaskor därefter hoppade jag över en fast maska och sen 1 fast maska i nästa fasta maska, 2 luft maskor etc. Avslutade med att virka en ögla av luftmaskor. För att få öglan lite tjockare så virkade jag fast maskor runt öglan.




De färdiga grytlapparna är ca 22x22 cm :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar