söndag 10 juli 2016

Tips virkning del 23 - Babyfilt i mormorsrutor och i blandade garner

För ett tag sedan så köpte jag garn till två stycken babyfiltar i garnaffären Avig och rät i Torshälla. Katharina som har affären höll på och virkade en filt i mormorsrutor och hon visade mej hur man på ett enkelt sätt kan virka ihop mormorsrutorna. Här har ni en bra länk från Järbo som visar hur man gör.

Till den första filten köpte jag ett nystan Marino Soft och det är det flerfärgade garnet. Sedan köpte jag två mörklila nystan Freja samt ett rosa nystan Freja. Jag fick köpa till ett mörklila nystan lite senare.Freja är från Svarta Fåret.  Hemma hade jag garnet Ulrik i orangt och även det från Svarta Fåret. Jag hade också ett lila nystan av garnet Helen från Novita.



Här kommer en beskrivning hur jag gjorde min filt:

Den färdiga filten är 90x65 cm

Det gick åt :
1 nystan Marino Soft
ca 2,5 nystan av garnet Freja i mörklila
ca 1/2 nystan av garnet Freja i rosa
mindre än ett 1/2 nystan av garnet Ulrik i orange
ca 1/2 nystan av garnet Helen i lila

Självklart kan byta ut de enfärgade garnerna och använda samma garnmärke på dom.

Jag virkade 35 st rutor och varje ruta med 4 varv.
2 st oranga
4 st mörklila
2 st lila
3 st rosa ( 2 av de rosa rutorna virkade jag det första varvet med det flerfärgade garnet. Det är de rutorna som ni ser i första raden på filten. Ni ser det på bilden ovanför.)
24 rutor av det flerfärgade garnet ( hela nystanet gick åt )








Så här har jag placerat mina rutor:

Två rosa rutor i första raden samt en i den sista.
Mörklila rutor i andra raden och i den femte raden
Orange i den sista raden.

När jag placerade ut de rutorna som är flerfärgade så la så att jag ex fick några ljusare rutor bredvid varandra. Här kan man ju variera hur mycket som helst och få olika resultat



































































Det femte varvet på alla rutorna virkade jag i mörklila och jag gjorde det samtidigt som jag virkade ihop rutorna. Se länken längst upp hur man gör.

När alla rutorna var på plats så virkade jag 3 varv runt hela filten.
Det första varvet i rosa och med 3 stolpar mellan varje stolpgrupp samt hörnen som när man gör själva mormorsrutan.
Det andra varvet i lila och på samma sätt.
Det sista varvet i mörklila och här gjorde jag 6 stolpar mellan en stolpgrupp, mellan nästa stolpgrupp en fm. Detta upprepade jag hela varvet.

Jag blockade filten över natten så att den blev skulle bli jämn och fin :-).




Mitt märke sydde jag fast längst ner på filten i mitten rutan.


Det finns så många fina garner idag som är flerfärgade och det här var första gången jag använde det till att gör mormorsrutor och jag tycker att resultatet blev kanonbra. Det bästa med filtar som man gör av mormorsrutor, är att man även kan använda alla sina restgarner :-) samt att man kan göra en ruta då och då.



LYCKA TILL MED DIN FILT.


Om ni använder mina mönster så är det snällt om ni även hänvisar till min blogg TACK :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar