tisdag 19 januari 2016

Stickad mössa med öronlappar

Nu är jag på väg hem med tåget från Stockholm till Eskilstuna och som vanligt ligger stickningen i väskan. Jag tog med påsen med pulsvärmare :-). Jag har fått några beställningar på den modellen som ni fick mönster på i söndags. Gå in under tips stickning så ligger mönstret där. I min stickkorg hemma ligger två projekt med knästrumpor. Det ena är de beiga med stjärnor och i mönster från Novita. Det andra paret knästrumpor är en egen designad modell som jag tar fram ett mönster på :-). Det blir nog lite stickande ikväll på dessa :-).

Nått som är jättekul är att sticka mina mössor med öronlappar. Det är min egen modell och själva mönstret på mössan hittar jag på under tiden jag stickar. Jag väljer en basfärg och basfärger i den här mössan är blått och i garnet  Anna från Svarta fåret. Garnet är 100 akryl.  Det gick åt lite mindre än två nystan till basfärgen. Mössan är i herrstorkek. Jag har sen använt restgarner till mönster i limegrön, röd , vit och klarblått. Jag använde strumpstickor nummer 5. När mössan är färdig stickad, så gör jag en tofs och syr fast den ordentligt. Därefter virkar jag en kant runt mössan med fasta maskor. Efter det gör jag flätor som knytband. När jag gör flätorna så klipper jag ca 10 långa trådar i olika färger. Jag trär sen trådarna igenom nederkanten på mössan. Det gör att jag har ca 20 trådar som jag använder när jag flätar. Det sista jag gör är att fodra mössan med muddväv. Här använder jag mitt mönster som jag har när jag syr trikåmössor. Jag syr själva muddmössan och sen sätter jag den i min stickade mössa och klippar i mudden så att fodret formas efter öronlappar etc. Syr sen fast fodret för hand.

Gå in under fliken mössor så hittar ni massor av inspiration. Under tips stickning och tips virkning hittar ni även lite olika mönster som ni kan använda :-). När ni använder mina mönster så är det snällt om ni hänvisar till bloggen :-).






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar