torsdag 19 november 2015

Tips stickning del 25 - Stickad mössa som passar mina oranga vantar :-)

I tisdags opererade jag min fot,så jag är sjukskriven och ska sitta med foten i högläge. Vilken tur att jag kan sticka och virka :-) och blogga. Det kommer nog bli en hel del projekt som jag kan göra klart samt lite nytt också förstås :-). Blir säkert nått blogginlägg varje dag.

Jag fortsätter med lite stickningstips idag. Igår tipsade jag om hur man gör en enkel fläta på ett par vantar. Idag tipsar jag om en mössa i lite restgarner :-).

Ibland blir det så att jag tar vad jag har när jag ska göra nya saker :-). Tex till denna mössa. Jag hade ett nystan kvar av garnet Andes från Drops i färgen orangt. Hittade även en liten annan nyans av oranget i garnet Leader från Plassard. ( se min mössa jag gjort i det garnet tidigare). Hittade också en snutt beigt garn i Nepal från Drops.

De oranga garnerna är för stickor nummer 8, så jag stickar med dubbelt garn när jag använder garnet Nepal.
Jag stickar efter en tidigare modell som det finns mönster på här på bloggen. Jag la upp lika många maskor och jag gjorde resåren lite annorlunda. Det beskriver jag längre ner. Sen gjorde jag mössan lite längre så att det blev en hängmössa. Satte också dit en tofs :-)

Jag gjorde min resårkant så här;
Varv 1 - 1 rät, 1 avig upprepa hela varvet
Varv 2 - bara räta maskor
Upprepa dessa två varv hela tiden.

Min resårkant är 16 varv och i garnet Leader. Därefter börjar jag med slätstickning och tre varv av garnet Nepal och då stickade jag med dubbelt garn. Efter det skickade jag resten av mössan i garnet Andes.

När mössan mätte ca 25 cm började jag med minskningarna. Mössan blev ca 30 cm lång.










När ni använder våra mönster från bloggen så hänvisa gärna till vår blogg :-) TACK.






































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar