tisdag 4 augusti 2015

Stickade babysockor i garnet Nalle från Novita

Jag gillar verkligen Novitas garner och framförallt deras olika raggsocksgarner. Jag brukar för det mesta sticka i garnet 7 bröder men den här gången har jag provat Nalle färg 821. Garnet är tunnare än 7 bröder men har samma konsistens och består av ull och polyamid. Rekommenderade stickor 3 för raggsockor. Garnet går att tvättas i maskin på 40 grader. Eftersom jag inte hade nått mönster för stickor nummer 3, använde jag Novitas basmönster som egentligen är till garnet 7 bröder och som är ett lite tjockare garn. Jag använde storlek 30 från basmönstret och la upp lika många maskor och gjorde precis som mönstret vid intagningar etc och jag gjorde inte förstärkt häl.

När jag stickat skaftet och hälen så ser jag att raggsockan är ungefär i storlek 1-2 år, så jag stickar så att den färdiga sockan blir ca 15 cm.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar