söndag 10 maj 2015

Tips virkning del 13 - Virkad sjal med ugglor

Äntligen har jag sytt fast alla ögon på min ugglesjal :-). Jag tänkte i det här inlägget beskriva hur jag har gjort själva ugglorna :-). Jag har tidigare gjort en spindelsjal tidigare och då virkade jag efter ett mönster från Drops. Jag använde då garnet Cosma från Lamana samt virknål nummer 3,5. Även denna gång köpte jag garnet Cosma och den här gången i svart. Garnet är inköpt på Garnverket i Stockholm.
                                                                            


Nedan ser ni hur man gör själva spindeln. Den går över 11 varv.
Varv 1 - 9 luftmaskor
Varv 2 - 6 luftmaskor, 6 stolpar, 6 luftmaskor
Varv 3 - 8 luftmaskor, 4 fasta maskor, 8 luftmaskor
etc.



Min uggla går också över 11 varv, så det är bara att byta ut själva spindeln mot ugglan. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ugglan
Varv 1 - 8 luftmaskor
Varv 2 - 5 luftmaskor, 6 stolpar, 5 luftmaskor
Varv 3 - 7 luftmaskor, 8 fasta maskor ( 2 st fasta maskor i de yttersta stolparna från tidigare varv), 7 luftmaskor
Varv 4 - 11 luftmaskor, 8 fasta maskor, 11 luftmaskor
Varv 5 - 13 luftmaskor, 10 fasta maskor  ( 2 st fasta maskor i de yttersta fasta maskorna från tidigare varv), 13 luftmaskor
Varv 6 - 15 luftmaskor, 10 fasta maskor, 15 luftmaskor
Varv 7 - 13 luftmaskor, 10 fasta maskor, 13 luftmaskor
Varv 8 - 9 luftmaskor, 10 fasta maskor, 9 luftmaskor
Varv 9 - 5 luftmaskor, 1 trippelstolpe, 1 stolpe, 1 halvstolpe, 1 fast maska, 1 smygmaska, 1 smygmaska, 1 fast maska, 1 halvstolpe, 1 stolpe, 1 trippelstolpe, 5 luftmaskor.
Länk till hur man gör trippelstolpe
Varv 10 - 3 luftmaskor, 10 fasta maskor, 3 luftmaskor
Varv 11 - 8 luftmaskor



Ögonen virkas så här: 4 luftmaskor som sluts till en ring med en smygmaska. Sedan 8 fasta maskor runt ringen och avsluta med en smygmaska. Sedan kan man antingen sy en liten svart prick mitt i ögat eller peta upp garnet lite som finns under. Det är svårt att få baksidan av sjalen snygg när man syr fast ögonen så jag visar bara min fina framsida :-).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar