måndag 16 mars 2015

Virkad snuttefilt - kanin

Jag har så mycket restgarner hemma och vill göra nått roligt av dom. Så den här gången blev det en snuttefilt. Jag har virkat mormorsrutan i garnet Himalaya och med virknål nummer 3,5. Det garnet är ett akrylgarn och jätte mjukt. Om ni söker på Himalaya här på bloggen så kommer det upp lite olika saker som vi tidigare gjort i det garnet.
Själva kaninen har jag virkat i garnet Tilda från Svarta Fåret och med virknål nummer 3,5. Jag började virka kaninhuvudet direkt på själva mormorsrutan. Virkade sen fasta maskor med ökningar de första varven sen några varv utan ökningar. Därefter varv med minskningar. Jag fyllde med garnrester och sen virkade jag ihop själva huvudet. Jag fick sen fästa huvudet lite mer på mormorsrutan så att det inte blev så "vingligt".
Öronen är dubbla så de virkade jag också runt med några ökningsvarv i början sen flera varv utan ökningar och avslutningsvis nått minskningsvarv på slutet. Sydde sen fast öronen och broderade ögon och näsa. Virkade en liten blomma och sydde fast vid ena örat.
Jag har mer restgarner av Himalaya så det blir nån snuttefilt till :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar