fredag 6 februari 2015

Pyssel för barn - trasselgumma i garn

I helgen ska jag vara barnvakt till min systers tre barn. De är 3, 5 och 7 år och dom tycker att det är så kul att pyssla. Jag var på Panduro idag och köpte en massa pysselsaker som flörtkulor, piprensare, ögon, små bollar och lim. Eftersom jag har så mycket garn hemma, så gjorde jag en enkel trasselgumma som är perfekt att göra för barn. Tänkte att vi skulle göra några trasselgummor och trasselgubbar imorron.
 Det här behöver man till en trassegumma/trasselgubbe.
- garn i olika färger
- kartongbit och linda garn kring
- äggkartong
- lim
- ögon
- små bollar

Nu börjar vi:













Linda garn runt en kartongbit min var ca 18-20 cm. Linda många varv och tjockt. Här visar jag bara hur man lindar.













Efter det kan man vika kartongen och trär av garnet eller klippa garnet på ena långsidan. Därefter lindar man garnet ca 5 cm ner runt hela bunten med garn.













Man får då en tjock garnbulle nertill ( längst ner på bilden) . Upptill klipper man upp garnet om man inte gjort det tidigare.













Lägg garnbulle i en äggkartong. Det är för att trasselgumman/trasselgubben ska kunna stå upp. Limma fast garnbullen i äggkartongen.
















Ställ upp trasselgumman/trasselgubben och frisera håret så att det hänger jämnt runt om. Limma fast ögon samt små garnbollar ( Garnbollar och ögon kan köpas på Panduro). På trasselgumman knyt små rosetter i varje sida.

KLART :-) LYCKA TILL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar