söndag 18 januari 2015

Tips sömnad del 1 - Sydd kattbädd till Smirre och lite återbruk

Idag kommer det första tipset gällande sömnad här på bloggen. Jag startar med en fin kattbädd i fleecetyg med fiskar på. Jag har också återanvänt en gammal hundbädd. Följ med på sömnadsresan :-)





--------------------------------------------------------------------------------

Jag köpte så roligt fleecetyg med fiskar på nu i veckan på Ohlssons tyger. Tänkte sy ett kattbädd till min katt Smirre :-). Följ med i bildserien så får ni lite tips hur ni gör. Jag har också återanvänt lite material från en gammal hundbädd.


Nu startar vi :-)

Kattbädden ska bestå av fleecetyg och svart bomullstyg. Det svarta tyget ska vara på bottens utsida. Måttband, sax, nålar och en markeringspenna behövs. Jag började med att klippa upp den gamla hundbädden och ta ut botten.






Bottendelen

Jag ville ha kattbädden lite mindre än den gamla hundbädden så jag klippte till botten i den storlek som tyckte var bra. Jag la sen den nya botten på det svarta tyget och klippte ut det så att det blev 2 cm större runt om än den vita botten delen. Tror ni ser det på bilden. Jag klippte sen till fleece tyget för botten och klippt även till det 2 cm större än den vita botten delen.
Efter det så la jag svart tyg, vit bottendel sen fleecetyget på varandra och sydde ihop delarna. Eftersom jag la till 2 cm på det svarta tyget och fleecetyget så sydde jag inte i den vita bottendelen. Om man vill fästa själva "fodret" så behöver man inte lägga till de 2 cm i sömsmån.




Kanten runt

Jag började med att klippa upp kanten i den gamla hundbädden för att ta ut skumgummit. Jag ville ha min kant runt ganska stor så jag klippte till en remsa i fleecetyget som var 50 cm bred. Längden får man mäta runt botten samt lägga till sömsmån för att kunna sy ihop kanten. Min kant runt blev över 2 meter så jag fick göra den i två delar. Sy ihop kortsidorna på kanten så att ni har en rundel. För att kunna lägga in skumgummit i kanten så vek jag rundeln på mitten och sydde på några ställen på långsidan. Jag hade fyra öppningar kvar och då blir det lättar att lägga in själva fodermaterialet. Jag fodrade hela kanten med skumgummi samt små skumgummibitar som jag hade i en gammal kudde. Det för att få kanten mjukare. När jag fyllt hela kanten så sydde jag ihop den runt hela långsidan. När man är klar har man tjock ring :-).




Sy fast kanten på botten

Nu är det dags att sy fast kanten på bottendelen. Jag ville ha min söm på insidan i kattbädden. Även när jag sydde detta så sydde jag inte i själva fodret. Det blir tillräckligt tjockt i symaskinen ändå :-). Detta moment är lite svårt och det kan kännas lite bökigt att sy med så många lager och med den tjocka kanten i vägen. Men ta det lugnt så går det :-). Sömmen göms ganska bra i insidan av kattbädden och jag har även lagt lite extra tyg som jag fick över som en liten filt i kattbädden.








KLART

Nöjd katt som gillar sin nya kattbädd skarpt :-).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar