söndag 11 januari 2015

Stickad väst




Nu har jag stickat en väst i garnet Planete från Plassard och ett lila ullgarn. Garnerna har jag köpt på Garnverket i Stockholm. Jag började med att leta fram en modell som jag tyckte passade bra att ha som en grund. Jag hittade modellen på Garnstudions hemsida . Jag ville ha min väst utan knäppning så jag gjorde om mönstret lite grann.


Jag gjorde resåren nertill i det lila garnet och jag gjorde resåren med 2 räta och 2 aviga. Därefter bytte jag till garnet Planete. Det garnet är flerfärgat. Till västen gick det åt mindre än ett nystan av Planet och lite mindre än ett nystan av ullgarnet. Tror att ullgarnet låg på 100 gram. Köpte det i en härva utan etikett så jag vet inte riktigt.



Ärmhålskanterna och halsringningen är stickad i rätstickning och det blev en bra effekt på plagget :-). Istället för att maska av axelmaskorna så satte jag på dem på en "nål" för att sen sticka ihop axelsömmen. Visar längre ner hur man gör det.













När jag gjort klart fram- och bakstycket så "blockade jag delarna. Jag använder ett liggunderlag som jag lagt ett lakan på.






 Så här stickar jag ihop axelsömmen. Lägg fram- och bakstycket räta mot räta.


Ta en tredje sticka och sticka den första maskan på båda de andra stickorna samtidigt så att det blir en maska. Gör lika med maska nummer två på stickorna.



Nu har ni två maskor på den tredje stickan. Därefter gör ni en avmaskning som vanligt på den tredje stickan. fortsätt så här hela vägen.


Resultatet från avigsidan.


Resultatet från rätsidan.


Lite bilder på den färdiga västen :-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar