torsdag 8 januari 2015

Hur jag syr min snäva kjol

För många många år sen hade jag en syateljé och klädaffär där jag sydde en del av de kläder jag sålde. På den tiden hade jag riktiga industrimaskiner :-). Har inte sytt ordentligt på flera år men började lite smått i höstas att sy lite barnkläder för att skänka till Gambia. Sydde även en del mössor. Gick in i en tygaffär och det brukar ha samma effekt som att gå in i en garnaffär :-). Jag går inte ut utan kasse :-). Den här gången hittade jag ett tyg med brodyr på och perfekt till en kjol tycke jag. Köpte får några veckor sen tidningen  - Allt om handarbete symagasin och där hittade jag mönster på en snäv kjol. Så det blev några timmars sömnad och resultatet blev godkänt :-). 







Klippte ut delarna, två bakstycken, ett framstycke och en linning. Jag brukar trä i en tråd där insnitten slutar som markering. Klipper sen tråden så att det sitter en snutt tråd i varje insnitt.



Pressar mellanlägg på linningen. Jag har alltid strykjärnet igång hela tiden när jag syr. Stryker efter varje söm som jag syr.




Här syr jag insnitten :-).


Stryker


Pressar in kanterna innan jag nålar fast dragkedjan. Här har jag sytt sömmen mitt bak samt sidsömmarna klart.



Det är alltid lite pillrigt med dragkedjan men det gäller att ta det lugnt :-).



Dragkedjan på plats och den blev helt OK.




Bara linningen kvar. Jag syr först fast den på insidan av kjolen sen viker jag över den mot rätsidan och syr fast den.



Avslutar med att sätta en liten hake i "flärpen" :-)




Fållar kjolen med sömmen osynlig fållsöm.


FÄRDIG KJOL :-)







Hittade en kavaj i garderoben som passade till :-).



Fick lite tyg över så jag sydde en liten "påse" som jag kan ha lite saker i :-).
















 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar