söndag 28 december 2014

Tips virkning del 11 - Virkat hundtäcke till Blly





Jag har en mellanpudel som heter Billy och som fyller 15 år i februari :-). Jag har tidigare sytt fleecetäcke åt honom men nu var det Billys tur att få ett virkat hundtäcke. Det svarta garnet köpte jag i höstas på rea i en hemtexbutik. De färgade garnerna är garnet Easy från Sandnes garn.

Så här gjorde jag:
Jag började med att sticka kragen genom att lägga upp 44 maskor på rundsticka nummer 8. Jag stickade resårstickning två räta och två aviga och stickade med "reflexgarn" i några varv. Kragen gjorde jag ca 7 cm. Jag maskade av kragen. Virkade sen utmed halva kragen. Hela täcket är virkat med halvstolpar. Första ca 10 cm ökade jag en halvstolpe i varje sida på varje varv, därefter virkade jag rakt tills ca 10 cm från svansen på min hund. Därefter minskade jag en halvstolpe i varje sida och på varje varv. Slutade sen när täcket var vid svansroten.

Efter det virkade jag flera varv runt själva täcket inte runt kragen. På en bild längre ner ser ni att jag sytt fast band för att knäppa täcket runt magen. På det sista virkade varvet runt täcket ( vid lila färgen mitt på täcket) virkade jag några luftmaskor och runt dessa fasta maskor sen hoppade jag över en bit och forsatte med stolparna. Då fick jag ett lite hål att trä bandet igenom. Jag virkade så många varv så att jag tyckte att täcket fick en bra form. För den andra delen av spännet virkade jag en ögla ( se bild nedan ) lite längre upp på den lila randen.

Visst är han stilig min gamla hund <3.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar