onsdag 19 november 2014

Mönsterstickade mössor i garnet Nepal

Båda mössorna är stickad i garnet Nepal och med stickor nummer 5. Färdig längd ca 24 cm

Först har jag gjort resår med en rät maska och en avig maska. Jag har sen gjort ett mönster i mössan. Så här har jag gjort mina varv.

Mönstervarv till den svarta mössan:
Varv 1 - (3 r, 1 avig) upprepa
Varv 2 - bara räta maskor.

Upprepa dessa två varv hela tiden.

Mönstervarv till den bruna mössan:
Varv 1 - (2 r, 1  a, 1 r) upprepa
Varv 2 - (3 r, 1 a) upprepa

Upprepa dessa två varv hela tiden.

Tänk på att maskantalet måste vara delbart med 4 för att kunna göra det här mönstret.

Jag la upp 76 maskor i min mössa och gjorde resåren i ca 4 cm. När mössan mätte ca 18 cm började jag att göra minskningsvarv. Hur man gör minskningsvarv hittar ni under tips stickning :-).











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar