söndag 19 oktober 2014

Tips stickning del 14 - Barnmössor i garnet Molly från Panduro

Som ni vet sen tidigare så tycker jag det är roligt att testa nya garner. Den här gången har jag provat garnet Molly från Panduro . Det är ett mjukt 100 % akrylgarn som går att tvätta i 40 grader.

Jag köpte tre olika enfärgade garner och två mönstrade, så till de här två mössorna köpte jag 5 nystan och bilden längst ner visar hur mycket jag fick kvar av garnerna. Räcker säker till två mössor till.
Som vanligt så gör jag min enkla modell av mössa och den här gången blev det randiga mössor till storlek ca 2-5 år.



Mönster till en mössa storlek ca 2-5 år ( lila mössan)
Garn Molly - Ett nystan lila, ett nystan svart samt ett nystan mönstrat.
Rundsticka nummer 8 på 40 cm samt strumpstickor nummer 8.
Lägg upp 48 maskor på rundstickan och sticka resårstickning med en rät och en avig maska i 8 varv med lila färg. 
Därefter bara räta maskor och gör:
7 varv med mönstrat garn
7 varv med svart garn 
3 varv med lila garn

Därefter minskningsvarv och fortsätt med lila färg.
Minskningsvarv:

Varv 1 - sticka 6 maskor, 2 maskor tillsammans, sticka 6 maskor, 2 maskor tillsammans. Fortsätt varvet ut.

Varv 2 - sticka räta maskor

Varv 3 - sticka 5 maskor, 2 maskor tillsammans, sticka 5 maskor, 2 maskor tillsammans. Fortsätt varvet ut.

Varv 4 - sticka räta maskor

Varv 5 - sticka 4 maskor, 2 maskor tillsammans, sticka 4 maskor, 2 maskor tillsammans. Fortsätt varvet ut.

Byt till strumpstickor när du tycker att det blir svårt att sticka med rundstickan.

Varv 6 - sticka räta maskor

Varv 7 - sticka 3 maskor, 2 maskor tillsammans, sticka 3 maskor, 2 maskor tillsammans. Fortsätt varvet ut.

Varv 8 - sticka räta maskor

Varv 9 - sticka 2 maskor, 2 maskor tillsammans, sticka 2 maskor, 2 maskor tillsammans. Fortsätt varvet ut.

Varv 10 - sticka räta maskor

Varv 11 - sticka 1 maska, 2 maskor tillsammans, sticka 1 maska, 2 maskor tillsammans. Fortsätt varvet ut.

Varv 12 - sticka 2 maskor tillsammans tills man har 6 maskor kvar, drag garnet genom dessa maskor.

Den gröna mössan är stickad i samma mönster.

LYCKA TILL






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar