lördag 27 september 2014

Tips stickmönster del 8 - Stickad mössa i garnet Viking Raggen

Jag har precis gjort klart ett par raggsockor i garnet Viking Raggen och de blev jätte bra och ett inlägg med bild kommer framöver. Köpte ett till nystan av Viking Raggen igår och ville testa att göra en mössa :-). Här är resultatet. Det blev en mössa i resårstickning så den är töjbar och jag har gjort den i vuxenstorlek. Vill man göra mössan till barn så är det bara att lägga upp mindre antal maskor. Jag tror det gick åt ca halva nystanet till den här mössan och det som blev kvar är det som finns på bilden. Här bjuder jag på mönstret. Hänvisa gärna till bloggen när ni använder våra mönster :-).

Mössa i vuxenstorlek i garnet Viking Raggen. Mössan mäter ca 23 cm i färdig längd.

Lägg upp 84 maskor på rundsticka nummer 5 och sticka resårstickning med två räta maskor och två aviga maskor.

Efter önskad längd så börjar man minskningsvarven. Minskningsvarven är ca 3 cm så jag började att minska när min mössa mätte 20 cm.

Minskningsvarv:
Varv 1 - två räta maskor, två aviga maskor tillsammans, två räta maskor, två aviga maskor tillsammans. fortsätt varvet ut.
Varv 2 - inga minskningar utan sticka räta och aviga maskor som vanligt.
Varv 3 - två räta maskor tillsammans, en avig maska, två räta maskor tillsammans, en avig maska, fortsätt varvet ut.
Varv 4 och 5 -  inga minskningar utan sticka räta och aviga maskor som vanligt. Alltså en rät maska, en avig maska osv.

Därefter drag garnet genom maskorna. Eftersom man har så många maskor kvar så behöver man inte byta till strumpstickor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar