onsdag 17 september 2014

Tips stickmönster del 7 - Stickad babymössa i garnet Helen från Rusta

Här kommer tips och mönster till en enkel babymössa i storlek ca 1 år i garnet Helen. Garnet Helen är ett akrylgarn och jag har köpt det på Rusta. Jag har även gjort ett par raggsockor och jag har då har använt ett gammalt mönster som jag har hemma. Mössan har jag gjort mönstret till själv. Det är ganska enkelt att göra mössor bara man vet ungefär vilket huvudmått man ska sticka till. Mönster till den här mössan har ni längre ner under bilderna :-). Om ni stickar mössan efter mitt mönster och visar upp den på exempelvis en blogg så hänvisa gärna till min blogg :-).





Mönster till den här mössan är i storlek ca 1 år:
Lägg upp 56 maskor och sticka 2 räta och 2 aviga med rundsticka nummer 5. Detta görs i så många varv som man vill ha resåren. Jag gjorde min resår i 4 cm. Därefter så stickar man bara räta maskor. Ränderna har jag också gjort i ca 4 cm. Den sista randen är lite längre. När mössan är ca 16 börjar man minska så här: Obs byt till strumpstickor nummer 5 när det inte går att använda rundstickan längre.

Minskning:
Första minskningsvarvet: sticka 5 maskor, sen två maskor tillsammans, sticka 5 maskor, två maskor tillsammans. Detta upprepas hela varvet. Det blir 8 minskningar under varvet.

Andra minskningsvarvet: sticka 4 maskor, sen två maskor tillsammans, sticka 4 maskor, två maskor tillsammans. Detta upprepas hela varvet. Det blir 8 minskningar under varvet.

Tredje minskningsvarvet: sticka 3 maskor, sen två maskor tillsammans, sticka 3 maskor, två maskor tillsammans. Detta upprepas hela varvet. Det blir 8 minskningar under varvet.

Fjärde minskningsvarvet:sticka 2 maskor, sen två maskor tillsammans, sticka 2 maskor, två maskor tillsammans. Detta upprepas hela varvet. Det blir 8 minskningar under varvet.

Femte minskningsvarvet: sticka 1 maska sen två maskor tillsammans, sticka 1 maska, två maskor tillsammans. Detta upprepas hela varvet. Det blir 8 minskningar under varvet.

Därefter stickar man två maskor tillsammans tills 4 maskor återstår. Drag garnet genom dessa maskor.


1 kommentar: